آخرین اخبار

۶۲ پرستوی کهگیلویه و بویراحمدی که به خانه بازنگشتند

استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین رزمنده در دوران دفاع مقدس را به نسبت جمعیت به خود اختصاص داده و هنوز پیکر ۶۲ نفر از رزمندگانی که روزی به جبهه رفتند به خانه بازنگشته است.

اشتراک گذاری
28 آذر 1402
کد مطلب : 10443

خبرگزاری فارس؛ یاسوج، نسیم راوند، در سالروز شهادت حضرت زهرا(س)۲۸۰ شهید گمنام در اقصی نقاط ایران اسلامی تشییع و به خاک سپرده شدند و در این میان خانواده‌هایی که هنوز پیکر فرزندشان به خانه بازنگشته از همه بی‌تاب‌تر بودند.

استان کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای شروع جنگ تحمیلی استان محرومی بود و اغلب جمعیت آن روستایی و عشایری بودند اما به نسبت جمعیت بیشترین نیرو را به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام کرد و در این زمینه حائز رتبه برتر است.

طبق آمار ۳۳ هزار کهگیلویه و بویراحمدی عازم جنگ شدند و در این میان یک هزار و ۸۹۶ شهید تقدیم انقلاب کرده است، ۱۳ هزار جانباز و ۳۱۸ آزاده کارنامه درخشان این استان در دوران جنگ تحمیلی است.

دانش‌‌آموزان بیشترین شهدای کهگیلویه و بویراحمد

بیشترین شهدای استان دانش‌آموزان هستند که ۴۶۹ دانش‌آموز در راه دفاع از میهن عزیز اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شدند، تعداد زنان شهیده هم سه نفر است.

کوچکترین شهید استان شهید علی‌پور در دوران دفاع مقدس تنها ۱۲سال و ۸ ماه سن داشته و مسن‌ترین شهید نیز ۶۷ ساله بود.

روستایی که بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کرده روستای ده برآفتاب است که ۲۹ نفر از این روستا در میان شهدای استان هستند و بعد از آن هم روستای قاسم‌آباد جلیل است که ۱۷ نفر از این روستا به شهادت رسیدند و ۸۰ درصد شهدای استان از مناطق عشایری اشت.

۶۲ نفر هم از این استان شهید پرور با گذشت ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی به خانه بازنگشتند و برای همیشه در اذهان و قلب‌های مردم این استان جاودان هستند.

اسامی ۶۲ شهید جاویدالاثر

شهیدان علمدار درخوش، سیف الله آبخضر، قربانعلی بردائیا، بهرام پادرگائی، حسین پژواک، ماندنی دشتیان، علی ویس دام، جمشید اسفرام، محمد عنبری، علی ولایتی نسب، نصرالله خاکسار، قاسم پره، سیف الله تریالی، سالار روشن بخت، ابراهیم نویدی، خدایار دالهن، شیرعلی آذربال از شهرستان کهگیلویه شهدای جاویداالاثر شهرستان کهگیلویه هستند.

شهیدان عزیزالله رحیمی، جعفر الوند نژاد، بیت‌الله معصومی، علی محمد راد، نصیب الله کریمی، کرامت احسانی، ذولفعلی غلامیان، محمدحسین رست، حمید نظری، ظفر رام، قربان عادل نژاد، اردوان اردشیری مقدم، حشمت‌الله رخشار، مهرعلی افراشته، فضل الله خوید، عبدالله نجفی، ابراهیم امیدبخش و مسعود نیک پی شهدای جاویدالاثری هستند که از شهرستان بویراحمد به جنگ اعزام شدند و پیکر مطهرشان تاکنون به خانه بازنگشته است.

از شهرستان گچساران هم شهیدان اسفندیار خرمی رفتی، کرم برنجکار، جواد گناوه‌ای، ملک حسین محمدی‌فر، محمد آزمون، قدرت الله حیدری، غلامحسین طویلی، عبدالله ویسیان، پنجعلی بهرامی، ارجعلی شجاعی بلو، کیامرث شیرالی، عباس حیدری کایدان، محمد توللی، حسن قشقایی، شمشیر نارکی شهدای جاویدالاثر شهرستان گچساران هستند.

شهیدان رمضان سیروس، کشواد حسن‌پور، سلیمان دانشی، صدرالله شفیعی سواره، قربان افشین، نگهدار غلامیان زاده، محمدطلا چک و بعلی دهبان‌نژاد شهدای شهرستان های بهمئی، لنده و چرام است که با گذشت سه دهه از پایان جنگ تاکنون پیکر مطهرشان پیدا نشده است.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =